Dag 43; za 25-6; 86 km; Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 43; za 25-6; 86 km; Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 43; za 25-6; 86 km; Helsinki

Door: Henkfietstnaarsintpetersburg

Blijf op de hoogte en volg Henk

25 Juni 2011 | Finland, Helsinki

Foke bedankt voor je informatie over het zonnewende feest. Dat wordt hier in Finland gevierd met twee vrije dagen, de vrijdag en de zaterdag. Alle winkels zitten dicht. Op de weg was het heerlijk rustig.

Vanaf de camping zag ik gisteravond op een gegeven ogenblik aan de overkant van de baai, twee vuren branden. Omdat het ver weg was kon ik niet zien of er mensen doorheen sprongen. Ik denk het niet. Ik vermoed dat de louterende werking hier meer gezocht wordt in het consumeren van grote hoeveelheden alcohol. Toen ik gisteren tegen tienen het feest in het stadje Loviisa liet voor wat het was, was een groot deel van de feestgangers al flink beschonken.

Van het feest verder niet veel gemerkt. Ik was moe en ben vroeg onder zeil gegaan. Nog wel een keer wakker geschrokken van een paar harde knallen, zeker vuurwerk. Daarna begon het te regenen en bij het monotone tikken van de druppels op mijn tentje ben ik in slaap gevallen.

Toen mijn wekker afliep om zeven uur, regende het nog steeds. Ik ben blijven liggen tot het droog werd rond acht uur. De tent kletsnat ingepakt, iets van mijn noodrantsoenen gegeten en met mijn regenponcho om, op weg gegaan naar Helsinki. De beide Hollandse dames lagen toen nog te slapen.

De hele route heb ik de oude hoofdweg nr 170 gereden. Het leek wel de 70-heuvelenweg. Heuvel op, heuvel af + tegenwind. Dus afzien, pijn lijden, met voldoening de top halen, een snelle afdaling en een volgende klim. Gaandeweg werd het weer beter. Tijdens de lunchstop in het stadje Porvoo nog een flinke plensbui, daarna klaarde het op en ging de zon schijnen.

Ik sta nu op de camping Rastila, 15 km oostelijk van het hartje van de stad, maar wel maar een paar km van de vertrekterminal van de veerboten. De camping is een typische grote stadscamping, niet al te groot oppervlak, veel campers, weinig caravans en een flink aantal tentjes, vooral motortoeristen.

Morgen ga ik Helsinki bekijken. Ik ga met de metro want vlak bij de camping ligt een metrostation en ben je met de metro snel in het centrum. Bij de campingreceptie heb ik een hele stapel folders meegenomen die ik nog even rustig ga doorkijken.

  • 25 Juni 2011 - 17:57

    Ubel:

    Hoi Henk,
    Je bent al een heel end. We zijn ooit ook eens een paar dagen in Helsinki geweest. Het best herinner ik me de kerk uit 1829, ik geloof een kathedraal ter ere van czaar Nicolaas de eerste achter de haven met een prachtig uitzicht over die haven en het monument ter ere van Jean Sibelius in een park. Dat monument bestaat uit louter orgelpijpen lijkt het wel met een buste van Jean Sibelius ervoor. Ook hebben we daar een kerk die in een rots gebouwd was bekeken. Van boven ( van buiten) lijkt het een gewone rots, er binnenin zit een kerk met een geweldige acoustiek. Ga je met de boot van Helsinki naar Kiel ? Wij zijn lang geleden van Naantali naar Kapellskar in Zweden gevaren dwars door de Aland-archipel. 's Nachts. Maar het was vrijwel volledig licht. Omdat die boot tussen vele eilanden en eilandjes door voer helde de boot dan weer naar links dan weer naar rechts. Geen aangename slaapomstandigheden!
    Goede reis verder!

  • 25 Juni 2011 - 18:47

    Tonnie Vmdb:

    Hallo Henk,
    Leef je nog? Zo langzamerhand vind ik het een beetje te! Mijn dochter zou zeggen: wat een bikkel! Helsinki is zeker de moeite waard, maar verder in Finland zou ik niet gaan. À.'s. Woensdag grote manifestatie in Den Haag, Plein, tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op psychiatrische hulp, alsof het minder erg is dan bijv. Hartziekten, Longziekten. Nou ja, dat merk je allemaal wel als je terug bent. Wij missen jou!
    Tonnie
    VMDB

  • 25 Juni 2011 - 19:08

    Koos:

    Henk, ik heb je een aantal dagen niet kunnen volgen. Willy en ik zaten eerst in Noorwegen en later in Zweden. Vandaag in Odense, dus al weer dichter bij huis. Morgen naar vienden bij Ribe.
    Niet overal hadden we internet.
    Ook in Finland heeft het geregend zoals ik las. Wij hebben ook wat regen in Noorwegen en Zweden gehad, maar meestal reden we voor of achter de bui aan.
    Ik lees dat je nog steeds goed op weg bent. Blijf genieten, ook als het bergop gaat.
    Tot de volgende keer. Koos.

  • 25 Juni 2011 - 19:09

    Henk & Alien:

    De nacht van zondag op maandag vertrekken wij voor een weekje Samos.
    Wij zullen je reisverslagen dan missen. We hebben grote bewondering voor je fietsprestaties. Vijfentwintig kilometer op de Veluwe met de helft tegenwind houdt Alien nét vol.
    In Finland zijn veel muggen, maar daar horen we jou niet over.
    Na onze vakantie gaan wij de achterstallige reisverslagen met veel interesse weer lezen.
    Groetjes en het beste.

  • 25 Juni 2011 - 19:32

    Hankl:

    sorry, ik weet niets !! Dat komt door de regen , de hele dag alsmaar regen.
    groet hn

  • 26 Juni 2011 - 06:47

    Alette:

    Wij gaan ook naar Den haag!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 96567

Voorgaande reizen:

14 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Op de fiets naar St. Petersburg

Landen bezocht: