Dag 45; ma 27-6; 0km; sightseeing Helsinki 2 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 45; ma 27-6; 0km; sightseeing Helsinki 2 - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 45; ma 27-6; 0km; sightseeing Helsinki 2

Door: Henkfietstnaarsintpetersburg

Blijf op de hoogte en volg Henk

27 Juni 2011 | Finland, Helsinki

Stralend weer in Helsinki. In Nederland ook vernam ik. Ideaal voor nog een dagje Helsinki. Prettig is dat het door de noordelijke ligging en de zee toch koel blijft.

Na drie dagen nationale rust in verband met het zonnewende feest (of St. Jansfeest) had het leven weer zijn normale vorm aangenomen. Alle winkels weer open. Maar nu zaten de musea dicht want het was immers maandag. Jammer want nu moet een bezoek aan het Fins Nationaal museum (in een fraai Jugendstilgebouw) tot een volgende keer wachten.

In de middag nogmaals een bezoek gebracht aan het. Het is een mooie boottocht ernaar toe en de musea daar waren wel open. In het militair museum een film gezien over de Winteroorlog in 1939 en het vervolg daarvan, de Continuation War. Finland dreigde vermalen te worden tussen de grootmachten Duitsland en Rusland. Omdat Rusland in 1939 Finland aanviel, koos Finland voor Duitsland, waardoor later Engeland de oorlog verklaarde aan Finland. Al met al een redelijk gecompliceerde politieke situatie, waaruit Finland na WO2 nog redelijk is weggekomen.

Met nog een biertje en een uurtje in het gras liggen kijken naar overtrekkende wolken, was het een redelijk relaxte dag. Ook omdat de kogel door de kerk was. S'ochtends had ik bij het reisburo van het warenhuis Stockmann (= de Bijenkorf van Helsinki) mijn terugreis geboekt. De druk op mij van verschillende kanten uitgeoefend om snel naar huis te komen, was zo groot geworden, dat ik het idee van de veerboot naar Kiel of Travemune heb laten varen, en wel moest kiezen voor vliegen. Weliswaar niet rechtstreeks maar met een tussenstop in Stockholm. Het was immers mijn oorspronkelijke bedoeling om via Stockholm naar huis te fietsen. Maar ja daarvoor bleken twee maanden tekort. Wie weet in de toekomst.

Dus morgenavond hoop ik weer thuis te zijn en mijn geliefde echtgenote in de armen te sluiten na 46 dagen en ruim 3.800 km.




  • 27 Juni 2011 - 20:16

    Foke:

    Zo dat gaat ineens wel heel snel!!! Tot gauw dan en de groeten van Foke

  • 27 Juni 2011 - 21:33

    Ali Kasten:

    Fijn voor jou dat je morgen weer thuis bent, maar ik zal je verslagen en foto's wel missen.
    Het was geweldig je te volgen. Een hele prestatie. Geweldig!
    Goede thuiskomst en een fijne zomer,
    Groeten, ook aan Reina,
    ali

  • 28 Juni 2011 - 19:43

    Tonnie Vmdb:

    hallo Henk,
    Welkom thuis! Het gaat zoals het gaat, deze tocht was heel bijzonder. See you soon,
    Tonnie

  • 29 Juni 2011 - 12:21

    Mary:

    dag Henk,
    welkom thuis.wat heb je dit keer een bijzondere,prachtige reis gehad.erg genoten van je verhalen en foto,s.vooral ook leuk waren de reactie,s op je blog.wat kunnen veel mensen leuk schrijven.zeker ook die van Tonnie waren heel leuk !
    lag de tuin er goed bij? Reina goed haar best gedaan met maaien ?
    nu fijn genieten van de mooie tuin.groeten ook aan Reina,tot ziens,Mary.

  • 29 Juni 2011 - 15:39

    Henriëtte:

    Henk, welkom in ons mooie Gooi! Heb ook genoten van je verslagen van de reis.
    Jouw indrukken en de foto's.Veel groeten. H.

  • 29 Juni 2011 - 18:45

    Riet Schuitman:

    Beste Henk,

    Het was fijn om je gedetailleerde verslag te lezen en te voelen dat je er veel plezier aan beleefde. TOP!! Hoeveel kilometers zijn het in totaal geworden?? Tegen de 4000km, ik weet niet meer wanneer je de 3000 km. was gepasseerd.
    Wij gaan vrijdag weg, maar ik weet nu al heel zeker dat we 2 dingen niet doen... Geen wekker zetten om 7 uur 's ochtends. Meestal worden we wel wakker om die tijd en wat ook niet gedaan wordt... 180 km. op 1 dag fietsen. Die arme billen van je, maar daar zat natuurlijk al het nodige eelt op, of heb je onderweg nog wat zalf gesmeerd.
    Henk, we wensen jullie samen nu nog een goed zomer toe, een hartelijke groet ook aan Reina en tot ziens

    Kees en Riet

  • 09 December 2019 - 15:14

    Henk Van Gemert:

    Mijn reactie een heel mooi reisverslag, maar mijn vraag is heb je iets gehad aan de route boekjes van de R1 of heb je die niet gebruikt.

    Ik ben n.l van plan dezelfde route te fietsen en inderdaad terug via Helsinki , Stockholm en een ferry weer naar Duidsland. vr gr Henk

  • 09 December 2019 - 16:13

    Henk Van Bentum:

    Hallo Henk van Gemert, dit is een antwoord op je vraag over het gebruik van de routeboekjes van de R1. Die heb ik inderdaad gebruikt en er veel aan gehad (overnachtingsmogelijkheden en interessante dingen onderweg te zien) , mede omdat ik toen nog geen GPS gebruikte. Voor de afstand Arnhem - Berlijn gebruikte ik het bikeline boekje Europa Radweg R1. Vanaf Berlijn tot St. Petersburg de twee delen van Detlef Kaden. Niet altijd volgde ik de route. Omdat ik graag Poznan wilde zien, heb ik zelf de omweg gereden via een wegenkaart. Ook van St.Petersburg naar Helsinki via een wegenkaart gefietst. Het was een interessante reis. Als jezelf ook een blog gaat bijhouden wil ik die graag volgen. Succes met de voorbereidingen en de reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 96568

Voorgaande reizen:

14 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Op de fiets naar St. Petersburg

Landen bezocht: