Dag 42; vr 24-6; 81 km; zes weken onderweg - Reisverslag uit Loviisa, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 42; vr 24-6; 81 km; zes weken onderweg - Reisverslag uit Loviisa, Finland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 42; vr 24-6; 81 km; zes weken onderweg

Door: Henkfietstnaarsintpetersburg

Blijf op de hoogte en volg Henk

24 Juni 2011 | Finland, Loviisa

Vandaag ben ik precies 6 weken onderweg. De tijd is omgevlogen. In gedachten zie ik alle dagen als een film voorbij schieten. Door de weblog en de foto's zijn de herinneringen levendiger. De afspraak met mijn geliefde echtgenote was dat ik maximaal twee maanden " verlof" kreeg van grasmaaien en vaatwasser uitruimen. Ik doe nu mijn best, ik fiets elke dag heel wat kilometers, om op tijd thuis te zijn. Maar alleen met de fiets ga ik het niet redden. Dus moet ik een list verzinnen.

De thuisreis verloopt via Helsinki, dus vandaag via de hoofdweg de E18 de reis voortgezet. Aanvankelijk was het zwaar bewolkt en ik zag het somber in, maar allengs klaarde het op en in de middag werd het stralend weer. Tot genoegen van al die Finnen die vandaag allemaal een vrije dag hebben i.v.m het Zonnewende feest dat hier twee dagen wordt gevierd.

Ik fietste pal west en had een forse tegenwind, dus mijn reisdoel voor vandaag heb ik niet gehaald. Bij het stadje Loviisa zag ik het bord van camping Tamminiemi en omdat het zonnetje inmiddels scheen, heb ik de camping opgezocht. Spaart me gelijk dure hotelkosten want onder de 100 euro vind je hier geen kamer. De campings zijn ook niet goedkoop maar daar wist ik nog een tientje van af te krijgen en betaal nu twintig euro.

Ik had net mijn tentje opgezet, met fraai uitzicht over een baai, toen er tot mijn verbazing en genoegen twee nederlandse dames met fraaie Koga Miyata's de camping op kwamen fietsen. We maakten kennis, ik werd direct op de thee uitgenodigd en ik vernam dat Betty uit Pijnacker en haar vriendin Sabine uit Helsinki er hun 1e fietsdag op hadden zitten. Was een makkie want zij volgden ook de E18 alleen in oostelijke richting dus rugwind. Zij gaan een rondrit maken door het merengebied in Finland. Toch wel prettig om weer eens even je landstaal te kunnen spreken en nog wel als lange afstandfietsers onder elkaar want ook zij leggen elk jaar hele afstanden af. Omdat Sabine in Helsinki woont, had zij nuttige tips voor een overnachting en de bootreis terug.

Ik zit nu te tikken op het terras van het restaurant waar ik zojuist gegeten heb. Het is hier buiten op het plein aan het water, volop feest. In een muziektent wordt gedanst. Ik heb een stukje film gemaakt dat ik zal proberen op de weblog te zette. Ik ben benieuwd hoe de Finnen dit verder gaan vieren. Volgens de campingbaas worden er vuren aangestoken, veel muziek en dans en wordt er veel gedronken. Het zal wel laat worden want de zon gaat zo tegen middernacht onder. Morgen breng ik verder verslag uit.

Morgen is het de bedoeling, wind en weder dienende om Helsinki te halen. Zo'n 100 km. Zou moeten lukken.




  • 24 Juni 2011 - 17:50

    Margriet:

    Gefeliciteerd. Het is zomer . En je zit bijna in Helsinki.
    Hoe vaak denk je, dat je naar deze dag zal terug kijken ?
    Geniet ervan. Maak mooie herinneringen.
    Groet van Margriet

  • 24 Juni 2011 - 20:38

    Foke:

    Klinkt alsof je nog lang niet naar huis wilt!
    Misschien vieren ze in Finland ook wel St Jansfeest, dat is vandaag. Het is het feest van de zonnewende, waarbij de zon door haar hoogste punt gaat en in kracht gaat afnemen tot aan haar diepste punt met Kerstmis. Het is de geboortedag van Johannes de Doper, die de weg vrij maakte voor Christus. Het is dus in meerdere opzichten een keerpunt. Volgens de overlevering heeft het vuur een reinigende werking en boze geesten konden er door worden verjaagd. Wie weet heb je nog de gelegenheid om door het vuur te springen, dat is om ongeluk en ziekten te overwinnen.
    Succes met je list en de groeten van Foke

  • 25 Juni 2011 - 19:28

    Hankl:

    hier de hele dag regen, van zonnewende, zon wat is dat ??
    Groet Hn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 96575

Voorgaande reizen:

14 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Op de fiets naar St. Petersburg

Landen bezocht: