Dag 9; zo 22-5; 61 km; Bauhaus - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 9; zo 22-5; 61 km; Bauhaus - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 9; zo 22-5; 61 km; Bauhaus

Door: henkfietstnaarsintpetersburg

Blijf op de hoogte en volg Henk

22 Mei 2011 | Duitsland, Dessau

Zonder goed ontbijt kan ik geen kilometers maken. De camping bood geen faciliteiten en al mijn brood had ik gisteren al opgegeten. Daarom zocht ik deze zondagochtend een hotel op om te ontbijten. Doe ik wel vaker en is bijna altijd mogelijk. Het was een buffet en ik kon dus tegelijkertijd iets voor de lunch meenemen. Bovendien was er Wifi, dus internet en heb ik verslagen van 2 dagen gemaakt, tot ik verzocht werd te vertrekken.

Het doel van vandaag was Dessau aan de Elbe. Ongeveer 60 kilometers dus tijd om rustig aan te doen. Wel was onweer voorspeld in de middag en inderdaad bouwden de stapelwolken zich onderweg op. Ik was nog net op tijd in Dessau voor het serieus werd.

Vandaag opnieuw heel wat kilometers over binnenwegen langs uitgestrekte akkers met vrijwel onafgebroken het zingen van de veldleeuwerikken ergens hoog in de lucht. Net of je op de hei bij Bussum loopt waar er ook een aantal broeden.

De route liep via de stad Kothen waar ik op het marktplein met zicht op de historische St. Jacobskerk heb geluncht, gevolgd door kerkbezoek; het was per slot van rekening toch zondag. Overigens leek het wel uitgestorven in de meeste plaatsjes waar ik doorkwam. Echte zondagrust. Misschien kwam het door het warme broeierige weer.

Het centrum van Dessau is modern en lelijk. Hotels zijn niet dik gezaaid. Via een duur 4-sterren vond ik een goedkoper 3-sterren hotel: 7 Saulen. Dit staat vlak bij een park waarin rond 1800 een Romeinse ruïne werd gebouwd met 8 Ionische zuilen. Omdat je er optisch maar 7 ziet, werd dit de 7 zuilen genoemd(zie foto).

Het hotel bleek toevallig precies tegenover de "Meisterhauser" te staan, gebouwd in de jaren twintig van de vorige eeuw door architect Walter Gropius, een van de grondleggers van de Bauhaus-school in de architectuur. In een van de huizen woonde/werkte de schilder. De stijl lijkt veel op die van Rietveld en elementen tref je ook aan in Zonnestraal in Hilversum. De architect van ons huis in Bussum, de Gooijer, was er ook door geïnspireerd. Hier vlakbij staat ook het gebouw van de Bauhaus-Schule uit 1925. Heb ik ook even bekeken. Ziet er nog zeer modern uit. Het geheel is UNESCO werelderfgoed.

Vanavond bij de Griek gegeten. Voor de 1e keer zag ik op de desserkaart staan: "Rote Grutze", onze specialiteit van vorige vakanties in Noord-Duitsland. De verrassing was nog groter toen er een sterretje op brandde toen ik het desser op mijn tafel kreeg (zie foto).

Morgen naar de Lutherstad Wittenberg . Een afstand van ongeveer 60 km, maar veel te zien onderweg.








  • 23 Mei 2011 - 05:47

    Reina:

    Wat een belevenissen.
    Je bent een geluksvogel om tegenover de Meisterhauser te logeren.
    En het sterretje dat was natuurlijk voor jou en ook voor Miep die jarig is op 22 mei.

  • 24 Mei 2011 - 07:43

    Hankl:

    fantastisch je verhalen te lezen, dank Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 96573

Voorgaande reizen:

14 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Op de fiets naar St. Petersburg

Landen bezocht: