Dag 8; za 21 mei; 103 km; de Harz achter mij. - Reisverslag uit Bernburg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu Dag 8; za 21 mei; 103 km; de Harz achter mij. - Reisverslag uit Bernburg, Duitsland van Henk Bentum - WaarBenJij.nu

Dag 8; za 21 mei; 103 km; de Harz achter mij.

Door: henkfietstnaarsintpetersburg

Blijf op de hoogte en volg Henk

21 Mei 2011 | Duitsland, Bernburg

Met enige weemoed heb ik de Harz achter mij gelaten. Hier brachten we onze eerste vakanties door met onze DAF 33 en de geleende tent van Hans. Er is veel historie en het is een prachtig wandelgebied o.à. langs de Dammgraben (kanaaltjes langs de heuvels) naar de vele stuwmeertjes die in het verleden de waterkracht verzorgden voor de mijnbouw.

Met zonnig weer, maar nu met een oostenwind tegen, liep de route via Ballenstedt en Falkenstein (Kaffee mit Kuchen), door Hoym en Schadeleben (lunch aan de Concordia See), Stassfurt en Schloss Hohenerxleben (biertje met rabarbertaart) naar Bernburg aan de rivier de Saale.

Onderweg zag ik Jan uit Hilversum opnieuw en samen fietsten we naar de camping (kosten EUR 8,50, incl douchemunt EUR 1,00). Overigens geen internet maar daar raak ik al aan gewend.

Nb: ik moet nu stoppen want in het zaaltje waar ik nu zit, wordt gedekt voor een dineetje

  • 22 Mei 2011 - 08:40

    Mary:

    dag henk,
    een half uur geleden je verslag van vrijdag gelezen,en nu net stond zaterdag er ook op.
    echt gezellig om ze te lezen.leuk dat je jan uit hilversum steeds tegenkomt.
    groeten,mary.

  • 22 Mei 2011 - 14:14

    Ubel:

    Hoi Henk,

    Wat leuk dat je langs vele plaatsen bent gefietst waar niet alleen jij en Reina maar ook wij vele herinneringen hebben liggen. De jeugdherberg van Goslar was de eerste jeugdherberg in mijn toen nog prille bestaan, 1956. Ik ben toen 14 dagen in de Harz rond"gewandert". Heb je de Kaiserpfalz bezocht? Wij woonden in de 80-er jaren in Bergen/Celle en gingen in het voorjaar kamperen in de Harz. In Zorge, vlak aan de grens met de DDR. Vanita sliep toen op ons voeteneind.
    En in Detmold gingen we wel eens winkelen en ik zwom daar eens per week. We woonden toen in Blomberg, 12 km. van Detmold verwijderd.
    En nu fiets je in de voormalige DDR. Der Erich ( zoals Honecker door zijn landgenoten werd genoemd) zou opkijken als hij nu in zijn DDR kon kijken. Een mooi boek over het leven in de DDR is van Thomas Brussig: Wie es leuchtet. Mocht je 's avonds nog fut hebben om te lezen na al die indrukken en vermoeienissen, dan is dit een mooi boek.
    Veel plezier op je tocht en goed fietsweer!

    Ubel en Geertje

  • 22 Mei 2011 - 19:06

    Reina:

    Na veel wikken en wegen denk ik dat het gele bloemetje herik heet.
    Wil je in het vervolg ook het blad fotograferen?
    Dan kan ik het beter determineren.
    Ja und schon ist Der Harz.

    Es grune die Tanne
    es wachse das Erz,
    Gott schenke uns allen
    ein frohliches Herz.

  • 24 Mei 2011 - 07:39

    Hankl:

    henk je fietst veel te snel ik kan je absoluut niet bij houden.
    Goede tocht van Han

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Henk

Actief sinds 09 Mei 2011
Verslag gelezen: 589
Totaal aantal bezoekers 96442

Voorgaande reizen:

14 Mei 2011 - 28 Juni 2011

Op de fiets naar St. Petersburg

Landen bezocht: